Ik vind mais een van de lekkerste groentes. Het grappigste is dat mais eigenlijk geen groente is! Het valt namelijk onder de graansoorten. Ik hoor vaak van mensen dat ze denken dat mais niet gezond is, dat je er dik van wordt omdat er veel suiker in zit. Niks is minder waar en ik zal even uitleggen waarom.

Wat maakt mais zo gezond?

Wat mais gezond maakt is dat het veel voedingsvezels bevat. Als je een hele maiskolf in je eentje eet krijg je zo’n 3 gram voedingsvezels binnen; dit is ongeveer 12% van wat je per dag nodig hebt.
Ook bevat het melatonine; een stofje dat je lichaam zelf ook iedere dag aanmaakt om s’avonds goed door te kunnen slapen. Daarom is het goed om mais te eten als je moeite hebt met in slaap komen.
Ook zitten er veel antioxidanten zoals carotenoïden in, die het verouderingsproces tegen gaan.
Er zit een fytonutriënt in mais dat hoge bloeddruk tegengaat.
Het werkt tegen een te hoog cholesterol en helpt daarmee hart- en vaatziekten voorkomen. Het is dus een gezonde snack!

Hoe bereid ik de mais?

Het is enorm simpel om mais te bereiden. Ik raad iedereen aan om dit eens te proberen.
Kies altijd voor een kolf, niet een blikje. Mais uit blik heeft namelijk een groot deel van zijn voedzaamheid verloren doordat het vaak genetisch gemodificeerd is. Kies daarom altijd voor een kolf! Als je echt zeker wil zijn dat je geen genetisch gemodificeerd voedsel eet, kies dan voor de biologische versie van de groente. Deze mogen namelijk niet genetisch gemodificeerd zijn volgens de Nederlandse wet.

Haal de mais uit zijn bladeren en verwijder zoveel mogelijk haren van de kolf. Je kunt eventueel ook de kont eraf snijden, dan vallen de bladeren er vaak vanzelf af.
Je hoeft de kolf niet eerst te koken, het kan zeker als je bang bent dat hij niet gaar wordt. Persoonlijk vind ik het lekkerder als je deze niet eerst kookt. Dit geeft namelijk een lekkere bite!
Pak een koekenpan met deksel en verwarm hier een klontje boter (of olie) met wat zeezout in.
Bak de mais zodat elke kant een goudbruin laagje krijgt. Maak je geen zorgen als de kolf een beetje zwart wordt. Dit komt vaak door de suikers die erin zitten. Let wel op dat je het vuur niet te hoog zet.
Probeer de deksel van de pan er zoveel mogelijk op te houden zodat de mais een beetje kan stomen.

De mais is gaar als hij aan alle kanten een mooi bruin randje heeft.
Als je het gerecht serveert kun je deze eventueel nog met wat zeezout naar wens bestrooien.

En zo simpel is het. Wees niet bang om dit gerecht uit te proberen.
Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de comment sectie hieronder!

Kruimels:

4 van de 5Mais is gezond!
Matig het zoutgebruik bij dit gerecht.
Gezonde snack!

Ingrediënten

Een maiskolf per persoon
Een klontje boter
Zout

Gehaktballetjes in zoetzure saus en aardappelpuree

Knapperige gehaktballetjes met heerlijke zoetzure saus en aardappelpuree. Ouderwets, maar oh-zo lekker!

Read More

Brood bakken: Hoe moeilijk is dat eigenlijk?

Iedereen kan brood bakken. In deze post leer ik je hoe je zelf een super lekker vers brood bakt!

Read More

Waterkerssoep met een twist! Heerlijk voor de winter

Een heerlijke soep voor als het koud wordt. Genieten!

Read More

Mais, hoe maak ik het klaar en hoe gezond is mais eigenlijk?

Mais is erg lekker, maar is het ook gezond? Lees hier meer!

Read More

Pasta rucola salade met Parmezaanse kaas

Pasta is altijd lekker! Hier vind je een recept voor een super lekkere pasta salade!

Read More

Worteltaart – Lekker recept voor het maken van Worteltaart!

Deze heerlijke worteltaart maak je gemakkelijk zelf! Ik heb het op kantoor getest, daar viel hij goed in de smaak!

Read More

Sojasaus en honing marinade met kippendij

Ik heb vandaag een wel heel erg lekker gerecht voor jullie klaar staan. De zoete honing met zoute soja marinade zorgen voor een enorme smaakexplosie!

Read More

Kippenvleugeltjes extra knapperig uit de oven

Soms heb je gewoon zin in kip! Als zo'n dag aanbreekt dan is dit gerecht echt iets voor jou! Kippenvleugeltjes met een heerlijk krokant laagje! De kippenvleugeltjes: We marineren de kippenvleugeltjes een uur van te voren. Schenk de zonnebloemolie in een kommetje. Voeg...
Read More

Varkenshaas met pepersaus en champignon

Het lekkerste recept voor varkenshaas tot nu toe! Met peper en champignon saus. Hmmmmm..

Read More

Kerrie kip met paksoi, rucola en appel

Een heerlijk gerecht met paksoi! Hoe gebruik je dit Aziatisch ingredient? Je leest het hier.

Read More
WordPress Themes